Danmark med til at rydde regnskove

Danske supermarkeder og dansk landbrug skal være med til at tage ansvar for, at Europa fører an i rydningen af regnskovene, siger Danmarks Naturfredningsforening. Blandt andet skal Danmark ikke stå på ryggen af fattigere lande for at kunne fodre danske husdyr.

19. august 2013

Europa fører an i fældningen af verdens regnskove. Det viser en ny rapport fra EU. Danmarks Naturfredningsforening opfordrer til, at de danske supermarkedskæder sammen med dansk landbrug påtager sig et ansvar for den stærkt problematiske udvikling. 

Chips koster kostbar regnskov

- Vi bruger de andre landes arealer til blandt andet at lave chips, chokolade og koteletter, da det er særligt palmeolie og soja, vi importerer. Men det koster regnskov og her er vi naturligvis alle nødt til at tage et ansvar på os, siger Rikke Lundsgaard, landbrugspolitisk medarbejder i Danmarks Naturfredningsforening.

I perioden 1990 til 2008 bærer de 27 medlemslande ansvaret for, at 9 millioner hektar skov er gået tabt – et område svarende til godt to gange Danmarks samlede areal. Det er EU-kommissionen, der har bestilt rapporten hos et konsortium anført af Det Flamske Institut for Teknologisk Forskning (Vito). 

Europa overforbruger mest

Her fremgår det, at danskere, tyskere og de andre 500 mio. europæere står for omtrent dobbelt så meget afskovning som det folkerige Kina med 1,3 milliarder indbyggere og det øvrige Østasien. Endnu værre er sammenligningen med Nordamerika. EU er indirekte årsagen til mere end fire gange så meget afskovning som USA, Canada og de øvrige lande, skriver dagbladet Politiken.  

Den vegetabilske olie bruges i en lang række produkter som altså f.eks. chokolade og shampoo.

- Det uhyggelige ved palmeolie er, at det findes alle vegne i produkter, hvor der står vegetabilsk olie på indholdsfortegnelsen. Man kan ikke lægge ansvaret over på den enkelte forbruger. Det må være de rigtig store spillere, der siger, at vi kun vil købe noget, hvor vi kan regne med, at det kommer fra en produktion, som ikke er med til at fortrænge skov, siger Rikke Lundsgaard.  

Danskerne presser mest på soja

Danmark, der blot udgør 1 procent af EU’s befolkning, står desuden for cirka 5 procent af den samlede europæiske sojaimport. Heraf går størstedelen til foderstof i produktion af kød, mælk og æg. Den danske brancheorganisation har lovet, at 3-4 procent af sojaimporten fremover skal have et certifikat, der sikrer, at den ikke har været med til at fortrænge oprindelig skov. 

- Det er langt fra godt nok. Vi skal selvfølgelig ikke have flere husdyr i Danmark end hvad, vi selv kan dyrke foder til. I dag står vi på ryggen af fattigere egne i verden for vores egen tegnebogs skyld. Det opfordrer vi både landmænd og supermarkedskæderne til nu at tage et ansvar for og få ændret, siger Rikke Lundsgaard. 

Foreningen ønsker klarere oplysninger til forbrugerne om, hvilke fodaftryk en given vare har sat - både på det hjemlige miljø, såvel som på andre landes. Foreningen stiller sig til rådighed for at udvikle en metode, der skaber dette overblik for forbrugerne.

Se rapport fra EU: "The impact of EU consumption on deforestation" (pdf)

Deltag i debatten

 

 

comments powered by Disqus


Regnskov ryddes til produktion af palmeolie og soya, som Danmark importerer i stor stil. Palmeolie bruger vi i mange produkter, fx chips, chokolade og shampoo. Soya bruger vi som foder i produktion af kød, mælk og æg.

DN mener: Klarere oplysninger til forbrugerne

Vi har selvfølgelig alle et ansvar for at orientere os om, hvordan vores mad er produceret. Der findes mærkninger og beskrivelser på mange varer, blandt andet det røde Ø og internationale økologimærker, som man langt hen ad vejen kan stole på, mens der skal strammes op på mærker som MSC og FSC.

Mærkerne er dog ikke altid fyldestgørende og ofte vanskelige at gennemskue for den enkelte. Derfor ligger det største ansvar hos dem, som bestemmer, hvilke varer danskerne tilbydes at købe. Reelt er det en håndfuld mennesker i Danmark, som har ansvaret for udbuddet af langt størstedelen af vores fødevarer. Og det er indkøbscheferne for de store supermarkedskæder.

Derfor opfordrer DN til, at de danske supermarkedskæder laver et fælles kodeks for, hvilke varer de fremover vil sætte på hylderne. Nogle varer skal helt udgå fra hylderne – andre skal mærkes med ægte information om, hvordan produktionen foregår, så forbrugeren ved, at dåsetunen i salaten også har kostet havskildpadder og hajer livet og fjernet livsgrundlaget fra lokale fiskersamfund. 

Kontakt

Rikke LundsgaardRikke Lundsgaard
Landbrugspolitisk medarbejder i DN

23 20 30 07
rl@dn.dk

Kontakt

Tine GjerløvTine Gjerløv
Presserådgiver

22 85 22 08
tgj@dn.dk