Elbiler topper salgslisterne i Norge

I både oktober og september måned, var det en elbil der toppede salgslisten for biler i Norge.

3. december 2013

Elbilen har haft en svær fødsel i Danmark. Oven på elbilselskabet Better Places konkurs var mange hurtige til at dømme elbilen ude. Men sidenhen har Clever åbnet flere ladestandere, og Shell I Danmark har netop åbnet deres første ladestation for elbiler.

Den aktuelle udvikling for elbiler i Norge, lover også godt for fremtiden. Her er salgslisten for biler domineret af henholdsvis Tesla S og Nissan Leaf, begge elbiler. Tesla S var den meste solgte bil i Norge i september måned, mens Nissan var det i det oktober.  

Norsk elbil succes

Køber man en elbil i Norge, betaler man hverken afgift eller moms. I byerne må elbilerne køre i busbanerne og dermed springe køerne over. Desuden er elbiler fritaget for betaling på de norske betalingsveje.

Andre vigtige parametre er de gratis færger, gratis parkering og den lave vægtafgift. 

I Europa kører der cirka 53.000 elbiler rundt og de cirka 10.500 kører i Norge. Målt i forhold til antallet af indbyggere betyder det at Norge er nummer et i forhold til udbredelsen af elbiler. Den mest populære elbil i Europa er i øvrigt en Nissan Leaf. 

Hvad skal Danmark gøre?

Christian Poll, miljøpolitisk medarbejder i Danmarks Naturfredningsforening, mener godt Danmark kan tage ved lære af de norske foregangsmænd:

- Der er ingen tvivl om, at de fordelagtige økonomiske vilkår Norge giver elbilejere, er med til at fremme elbilen. Selvom elbiler i Danmark allerede er fritaget for afgift, burde elbiler også være fritaget for moms. En af de største barrierer for at skifte til elbil, er fortsat prisen, derfor vil en momsfritagelse være en stor hjælp, siger han. 

Christian Poll fremhæver også gratis parkering, gratis opladning og kørsel i busbaner som instrumenter, der kan lokke flere danskere over i elbilen.

Læs mere om den Norske succes (side på engelsk)

Se video fra åbningen af Shells første ladestander til elbiler i Danmark

 

Deltag i debatten

 

 

comments powered by Disqus

Kontakt